loading...

تکنولوژی صنعتی

روغن بخش مهمی از عملکرد موتور ژنراتور است. عملیات احتراق داخلی به روغن برای روانکاری اجزای موتور با کاهش اصطکاک نیاز دارد. وظیفه روغن ایجاد مانع بین قطعات متحرک

بازدید : 67
شنبه 18 تير 1401 زمان : 15:43

برای دیزل ژنراتور چه نوع روغنی مناسب تر است؟ در این مقاله با بهترین روغن های موتور برای دیزل ژنراتور آشنا می شوید.

روغن بخش مهمی از عملکرد موتور ژنراتور است. عملیات احتراق داخلی به روغن برای روانکاری اجزای موتور با کاهش اصطکاک نیاز دارد. وظیفه روغن ایجاد مانع بین قطعات متحرک برای جلوگیری از تماسی است که می تواند باعث آسیب رساندن به آنها شود.
روغن با حذف کردن ذراتی که می توانند در داخل موتور جمع شوند، اجزای سازنده را تمیز می کند و از خوردگی قطعات موتور جلوگیری می کند. روغن همچنین به حرکت موثر و صحیح قطعات کمک می کند و به این ترتیب مسئول خنک نگه داشتن موتور است. اما یک ژنراتور از چه نوع روغنی استفاده می کند و مهمتر از آن از چه نوع روغنی باید استفاده کرد؟
بررسی روغن ژنراتور و تعویض آن در هر 100 تا 150 ساعت کارکرد به اندازه تعویض منظم روغن خودرو اهمیت دارد. انجام این کار عمر موتور ژنراتور را افزایش می دهد. هنگامی که به طور مرتب از ژنراتور استفاده نمی کنید، حتماً آن را روشن کنید و حداقل یک بار در ماه اجازه دهید 10-15 دقیقه کار کند. انجام این کار به روغن اجازه می دهد تا در زمانی که از دستگاه استفاده نمی شود، قطعات را روغن کاری کند و تمیز نگه دارد. این اقدامات از ضروری ترین موارد در تعمیر دیزل ژنراتور می باشد.
قبل از اینکه برای خرید روغن برای ژنراتور به فروشگاه بروید، باید دفترچه راهنمای مالک را مطالعه کنید تا بدانید چه نوع روغنی برای دستگاه شما توصیه می شود. اما در صورتی که به راهنمایی اضافی نیاز دارید، در اینجا چند نکته را بیان کرده ایم.
توجه داشته باشید که در بسیاری از ظروف روغن، SAE وجود دارد که طبقه بندی روغن است و مخفف انجمن مهندسین خودرو است. این شرکت به طور رسمی در سال 1916 برای ارائه استانداردهای مهندسی صنعت خودرو تاسیس شد. این مورد شامل استانداردهای روغن و بنزین است که امروزه در سراسر جهان استفاده می شود.
روغن ها بر اساس ویسکوزیته آنها رتبه بندی می شوند. ویسکوزیته غلظت روغن است.
تعیین اینکه کدام روغن برای موتور ژنراتور شما بهترین است به چند عامل بستگی دارد. یکی ویسکوزیته می باشد یا اینکه روغن در هنگام قرار گرفتن در معرض اصطکاک چقدر سیال است. هرچه عدد اول کمتر باشد روغن رقیق‌تر است که برای شرایط سردتر خوب است. W مخفف زمستان است. عدد زیر W در توضیحات، غلظت روغن را زمانی که موتور در دمای کارکرد معمولی کار می کند، مشخص می کند.
عامل دیگر دمای بیرون است. همانطور که گفته شد، کار کردن موتور در هوای سرد نیاز به روغن رقیق‌تری دارد. هرچه هوا گرمتر باشد، روغن باید غلیظتر باشد تا کارکرد موثر و کارآمد اجزا در موتور داشته باشد.
انواع مختلفی از روغن ها نیز وجود دارد. روغن های تک درجه، چند درجه ای و روغن های صنعتی را می توان به راحتی در قفسه های فروشگاه پیدا کرد.
روغن‌های تک‌ درجه ای بر اساس درجه ویسکوزیته وجود دارند، مانند SAE 30 یا SAE 40. دمای هوای بیرون و استفاده از ژنراتور تعیین می‌کند که برای عملکرد کارآمد به چه درجه روغن نیاز دارید. سازندگان موتور آنها را طوری طراحی می کنند که با درجه های ویسکوزیته خاصی کار کنند. بنابراین، استفاده از روغن همانطور که در دفترچه راهنمای کاربر ژنراتور توصیه شده است، مهم است.
روغن چند درجه ای معمولاً روغنی است که دارای افزودنی است که به عنوان بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته شناخته می شود. یک روغن چند درجه سیالیت خود را بر اساس دما تغییر می دهد. افزودنی زمانی شروع به کار می کند که هوا گرم می شود و سیالیت روغن باید سنگین تر شود. نمونه هایی از روغن های چند درجه ای 5W-30، 10W-30 و غیره هستند.
به عنوان مثال، روغن 10W-30 در ژنراتورهای هوندا استفاده می شود.
روغن صنعتی از ترکیبات شیمیایی مصنوعی با روغن خام مقطر به عنوان پایه ساخته شده است. یکی از ویژگی های آن این است که آلاینده های کمتری نسبت به روغن های تک یا چند درجه دارد. این از تجمع لجن یا رسوب و سایر آلاینده ها در داخل موتور جلوگیری می کند. روغن صنعتی قیمت بیشتری دارد، اما به گونه ای طراحی شده است که عمر بیشتری نسبت به روغن یک یا چند درجه دارد.
اگر می خواهید ژنراتورتان تا چندین سال کار کند، چند روش مهم نگهداری وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. بر تعداد ساعات کارکرد ژنراتور نظارت داشته باشید تا بتوانید روغن را مطابق زمان توصیه شده تعویض کنید. بیشتر ژنراتورها بین 100 تا 150 ساعت کارکرد نیاز به تعویض روغن دارند. توجه به این امر در هنگام استفاده از روغن تک یا چند درجه مهم است. طبیعتاً این روغن‌ها حاوی آلودگی‌های ریزی هستند که هنگام استفاده، روغن را خراب می‌کنند. از آنجایی که روغن ذرات و سایر زباله ها را از اجزای دستگاه پاک می کند، این ذرات در روغن جمع می شوند و برای محافظت از موتور باید آن را با روغن تمیز جایگزین کرد.
11 درجه ویسکوزیته در ایالات متحده استفاده می شود که از 0W تا 30W متغیر است. اینها اغلب به عنوان وزن روغن نامیده می شوند. بیشترین استفاده در زیر نشان داده شده است.

سوالات متداول

1. بهترین روغن برای استفاده در ژنراتور چیست؟

به دنبال مارک های روغنی باشید که استانداردهای SAE (انجمن مهندسین خودرو) را رعایت می کنند.
بنابراین باید ویژگی مهم زیر را داشته باشد:

• غلظت روغن توصیه شده توسط دفترچه راهنمای مالک ژنراتور
• مطابق با دمای بیرون

هرچه هوا سردتر باشد، عدد روغن باید کمتر باشد (یعنی 5W-30 نشان دهنده کاهش دما بین 22- تا 86 درجه فارنهایت است). اگر کارکرد ژنراتور درآب و هوای گرمتری باشد، باید روغن سنگین‌تری مانند 10W-30 یا 10W-40 را در نظر بگیرید.

2. از چه روغنی در ژنراتور بنزینی استفاده کنید؟

همیشه دفترچه راهنمای مالک را برای روغن توصیه شده برای استفاده در موتور ژنراتور خود بررسی کنید. موتور بنزینی یک موتور احتراق داخلی است که برای روانکاری، خنک کردن و تمیز کردن قطعات به روغن نیاز دارد. دمای بیرون بر نحوه عملکرد روغن تأثیر می گذارد. بر اساس نرخ ویسکوزیته یا میزان سیال بودن روغن در دماهای مختلف مشخص می شود. اعداد روی روغن نشان می دهد که روغن در دماهای مختلف چقدر خوب کار می کند. به عنوان مثال، یک روغن با درجه 10W-30 در دماهای بین 20- تا 96 درجه بهترین عملکرد را دارد.

3. آیا می توانم از روغن 5w30 در ژنراتور خود استفاده کنم؟

اگر در آب و هوای سردتری هستید، استفاده از روغن رده بندی 5W-30 قابل قبول است. این روغن در دماهای سردتر بهترین عملکرد را دارد. با این حال، اگر ژنراتور در دمان گرم تری کار کند، وزن 10W یا 15W بهتر است. هرچه عدد اول کمتر باشد، روغن روان‌تر است و در نتیجه موتور برای استارت‌های سرد راحت‌تر کار می کند.

4. آیا می توانم از SAE 30 به جای 10w30 در ژنراتور خود استفاده کنم؟

روغن SAE 30 به عنوان روغن منفرد یا تکی نیز شناخته می شود. به طور کلی، این نوع روغن در موتورهای فصلی مانند ماشین های چمن زنی استفاده می شوند. عدد 30 مربوط به غلظت (ویسکوزیته) روغن زمانی است که موتور در دمای معمولی کار می کند. برای توصیه هایی در مورد بهترین درجه روغن، به دفترچه راهنمای مالک ژنراتور خود مراجعه کنید.

5. چه زمانی باید روغن ژنراتور خود را تعویض کنم؟

توصیه‌های سازنده برای چند بار تعویض روغن ژنراتور در دفترچه راهنمای مالک ذکر شده است. به طور کلی، توصیه ها بین 100 تا 150 ساعت استفاده است. پیروی از این توصیه ها مهم است تا لجن یا سایر ذرات جمع شده داخل موتور خارج شوند. روغن کثیف می تواند باعث آسیب به موتور شود، زیرا خراب می شود و توانایی آن برای روغن کاری کاهش می یابد.

در صورتی که علاقه مند به مطالعه در خصوص انواع خرابی های ژنراتور به همراه نحوه تعمیر و نگهداری از ژنراتور هستید، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://dashtenourdiesel.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 197
  • بازدید کلی : 1762
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی