loading...

تکنولوژی صنعتی

اما زمانی که مشکلی در تامین شبکه برق وجود دارد چه کار می کنید؟ چگونه نیازهای برق را در مشاغلی مانند راه سازی، معدن، حفاری دریایی، فیلمبرداری در فضای باز یا مدیر

بازدید : 77
يکشنبه 6 شهريور 1401 زمان : 11:32

آشنایی با انواع مختلف ژنراتورها و کاربردهای آنها: قابل حمل، صنعتی، آماده به کار

اگر در خانه یا محل کار، در ماشین در حال رانندگی یا در هواپیما هستید، در حال تماشای فیلم در مولتی پلکس یا تلویزیون باشید، نمی توانید بدون برق کار کنید. همچنین اگر در بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز، معدن، نفت و گاز، هتل داری، مراقبت‌های بهداشتی یا حمل‌ونقل کسب‌وکار دارید و یا یک موسسه تجاری دارید، به برق نیازمند هستید. به طور معمول، هنگامی که در خدمات برق اشتراک داشته باشید، برق ثابت را از طریق شبکه برق دریافت می کنید.

اما زمانی که مشکلی در تامین شبکه برق وجود دارد چه کار می کنید؟ چگونه نیازهای برق را در مشاغلی مانند راه سازی، معدن، حفاری دریایی، فیلمبرداری در فضای باز یا مدیریت یک کسب و کار زمانی که تامین شبکه امکان پذیر نیست، برآورده می کنید؟ پاسخ این سوال ژنراتورها هستند.

در ادامه به معرفی ژنراتور پرداخته و انواع مختلف ژنراتورها و کاربردهای آنها را بررسی کرده ایم.

ژنراتور چیست؟

ژنراتورها دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را به صورت ولتاژ و جریان برق تولید می کنند. آنها بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی برق تولید می کنند.

دو نوع اصلی از ژنراتورها وجود دارد که به عنوان ژنراتورهای AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) شناخته می شوند. در حالی که تکنیک تولید الکتریسیته در هر دو نوع یکسان است، توان AC و DC از نظر کاربرد متفاوت است، روشی که بارها توان الکتریکی را دریافت می کنند. به عنوان مثال، ژنراتورها برای مصارف خانگی برق متناوب را ارائه می کنند در حالی که خودروها از موتورهای ژنراتوری استفاده می کنند که برق DC تولید می کنند.

انواع ژنراتورها

انواع مختلف ژنراتورها به طور دقیق به کاربردهایشان ارتباط دارند. البته دسته بندی های متفاوتی را برای این دستگاه ها می توان در نظر داشت که بر اساس نوع سوخت می توانند به ژنراتور گازی، ژنراتور بنزینی و یا ژنراتور دیزلی تقسیم شوند.

بر اساس کاربردها انواع مختلفی از ژنراتورها شامل ژنراتورهای قابل حمل، ژنراتورهای اینورتر، ژنراتورهای آماده به کار، ژنراتورهای صنعتی و ژنراتورهای القایی هستند که در ادامه کاربردهای آنها را توضیح داده ایم:

1. ژنراتورهای قابل حمل

ژنراتورهای قابل حمل در کاربردهای مختلف بسیار مفید هستند. آنها در پیکربندی هایی با توان مختلف و مناسب برای انواع مختلف استفاده، تولید می شوند.

ژنراتورهای قابل حمل در هنگام بلایای طبیعی و یا زمانی که برق شبکه قطع می شود، مفید هستند. آنها برق را در زمان قطع برق برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده تامین می کنند. آنها بیشتر برای مقاصد مسکونی و موسسات تجاری کوچکتر مانند خرده فروشی ها و مغازه ها، در محل های ساخت و ساز برای تامین انرژی ابزارهای کوچکتر، کمپینگ، عروسی در فضای باز، رویدادهای خارج از منزل و تامین انرژی تجهیزات کشاورزی مانند چاه ها یا سیستم های آبیاری قطره ای مناسب هستند.

2. ژنراتورهای اینورتر

ژنراتورهای اینورتر برق متناوب را تولید می کنند و با استفاده از یک یکسو کننده که برق AC را به برق DC تبدیل می کند و سپس آن را به AC معکوس می کند تا جریان ثابتی را برای وسایل برقی فراهم کند. این نوع ژنراتورها برای وسایلی مانند دستگاه های تهویه هوا، یخچال، اتومبیل، قایق و وسایل نقلیه تفریحی که به مقادیر خاصی از ولتاژ و فرکانس نیاز دارند، که ژنراتورهای اینورتر قادر به ارائه آن هستند، بسیار مفید هستند. ژنراتورهای اینورتر همچنین از نظر وزن سبک و جمع و جور هستند، بنابراین برای چنین کاربردهایی بسیار مناسب می باشند.

3. ژنراتورهای آماده به کار

ژنراتورهای آماده به کار به منظور روشن شدن خودکار در هنگام قطع برق شبکه عمل می کنند. این نوع ژنراتورها برای آپارتمان های مسکونی، هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها و موسسات تجاری متصل به شبکه برق بسیار مفید هستند.

4. ژنراتورهای صنعتی

کاربردهای صنعتی ژنراتورها با کاربردهای مسکونی یا تجاری کوچک بسیار متفاوت است. ژنراتورهای صنعتی یا ژنراتورهای بزرگ تجاری باید استحکام و مقاومت بیشتری داشته باشند و در شرایط سخت کار کنند. آنها همچنین نیاز به ارائه طیف گسترده ای از ویژگی های منبع تغذیه دارند، 20 کیلو وات تا 2500 کیلو وات، از 120 تا 48 ولت و منبع تغذیه تک فاز تا سه فاز. به طور معمول این ژنراتورها قابلیت تطبیق با نیازهای مشتری را بیشتر از انواع دیگر ژنراتورها دارند. انواع مختلفی از ژنراتورهای صنعتی وجود دارد و می توان آنها را بر اساس ماهیت سوخت مورد استفاده برای راه اندازی موتورهایی که به تولید نیروی الکتریکی کمک می کنند، به روش دیگری طبقه بندی کرد. سوخت آنها شامل سوخت هایی مانند گازوئیل، بنزین، گاز طبیعی، نفت سفید و پروپان است. در دسته ژنراتورهای صنعتی، ژنراتورهای صنعتی قابل حمل وجود دارند که در عملکردهای مختلف کاربردهایی پیدا می کنند که ژنراتورهای بزرگ را نمی توان برای آنها نصب کرد.

5. ژنراتورهای القایی

این نوع ژنراتورها شامل دو نوع هستند که یک نوع آنها در کاربردهای ترمز احیا کننده مورد نیاز در بالابرها، جرثقیل ها، آسانسورها و لوکوموتیوهای الکتریکی کاربرد دارند و نوع دوم آنها در آسیاب های بادی کاربردهایی پیدا می کنند که در آن باد به عنوان منبع انرژی جدید به نیروی الکتریکی تبدیل می شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://dashtenourdiesel.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 171
  • بازدید کلی : 1736
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی